Träna mer och ät mindre låter väl som en enkel taktik när det gäller att gå ner i vikt? Funkar det då? Ja vore det så enkelt så skulle väl alla väga normalt och ha en bra hälsa?

Varför är det då så många som är överviktiga i dag? Ja menar i dag är det ju alltså så att det finns fler överviktiga än underviktiga (kan man skriva så?) personer i världen… Tyvärr är många överviktiga dessutom undernärda dvs det får i sig massor av energi men inte nog mycket näringsämnen. Därav inte sagt att man måste vara super fit och ha ett sexpack för att ha en bra hälsa, tvärt om speciellt många tjejer som har för låg fett% riskerar andra hälsoaspekter och kan få hormonrubbningar etc…

Men tillbaka till kalorimyten som många fortfarande tror funkar. Jag har sett folk gå ner i fettvikt fast det har ätit 5000 kcal/dag och tränat 3-4 ggr/vekan, liksom jag sett folk som har haft svårt att gå ner i vikt på VLCD dieter ca: 600 kcal/dag med daglig träning. Hur kan det vara så?

Det handlar ju så klart om mer komplexa saker. Men först och främst så måste ju dina hormoner vara i bra balans. Du måste ha dessutom ge kroppen tillräckligt mycket näring så att den ska känna sig trygg och börja prioritera att släppa fett.

Om du äter mat med högre kvalité och massor av näringsämnen så kommer ju kroppen att bli mer nöjd. Men å andra sidan om du äter mat med lägre kvalité så kommer kroppen inte att vara tillfredsställd näringsmässigt och signalen kommer upp till hjärnan hela tiden att du ska fortsätta äta (för cellerna vill ha mer bensin alltså näringsämnen) . Därför är det så viktigt att se till att det finns sallad, grönsaker, bär, frukter (helst med lägre mängd fruktos i ) till alla måltider. Det gör att systemet tankat näringsmässigt och mättnaden mer långvarig.

När du äter så ökar även din ämnesomsättning, speciellt om du äter proteiner i alla din måltider så kommer även din förbränning att boostas under tiden du äter + att du håller dig mätt längre. Även smarta naturliga fetter kommer att ge en längre mer belåten mättnadskänsla, som inte ger dig sug efter nått mer var 90:e minut.

Skulle man följa kalorimodellen så skulle det alltså innebära att om jag åt en extra mandel varje dag (15 kcal) så skulle jag gå upp ca: 5 kg på 10 år inte särskilt troligt.

Därför är ju vågen en ofullständig parameter för att bevaka sina framsteg. Om två styck personer har bantat under en period, den ena personen minskar i muskelmassa och vätska (men tappar ju även sin sk viloämnesomsättning), den andra personen i vätska och fett men samtidigt bygger muskelmassa (samtidigt som denne höjer sin ämnesomsättning). Så kommer person ett att tro att hen har gjort ett bättre jobb, fast hen samtidigt minskar sin förmåga att bränna fett på lång sikt. Tappad muskelmassa kommer att på så sätt öka risken för att senare lägga på sig vikten igen. Inget bra m a o.

Så slutsaten är att inte fokusera så mycket på kvantitet och kalorier utan mer på kvalité istället. Så kommer kroppen snabbare i homeostas och först då kan den börja reglera vikten mot en bättre nivå oavsett om man är överviktig eller underviktig.

Se framförallt upp med att äta för mycket av sånt som lurar din kropps mättnadsreglering: socker, sötningsmedel, vetemjöl onödigt mycket kolhydrater, juicer, söta frukter mm.

Tänk
30% från protein (med bra kvalité, svenskt helst kravmärkt)
30 % från kolhydrater (grönsaker, sallad, gärna korsblommiga och bladvarianter, svamp)
40% från smarta fetter (olivolja, naturella nötter, eko-smör, kokosolja)

Sedan lägger du till smart stärkelse utifrån hur mycket och vad du tränar och vilka mål du har. tex: råris, vildris, sötpotatis, rotfrukter, vanlig potatis, quionoa, frukter mm.

Jag tar ganska mycket stärkelse direkt efter mina styrkepass, men äter dessa knappt alls de dagar jag inte tränar.

1-2 dagar i veckan boostar jag förbränningen med att äta stora portioner med lite mer andel högkvalitativa kolhydrater med stärkelse och mer frukt + ev någon god efterrätt.

Lycka till!

Vill du lära dig mer om misstaget med att bara räkna kalorier så rekommenderar jag denna länk: http://authoritynutrition.com/debunking-the-calorie-myth/

Eller boken: ”The Calorie Myth” av Jonathan Bailor